Van traditioneel behandelpad naar hybride zorg

Hoe verander je een ‘traditioneel’ behandelpad in een hybride vorm, met digitale zorg aan de patiënt thuis waar dat kan? Marij Tulner is zorgpadlead en helpt zorgprofessionals in de Santeon ziekenhuizen hierbij. Wat zijn de belangrijkste stappen van de aanpak? En hoe worden de wensen en behoeften van patiënten én zorgverleners hierin meegenomen? 

“In samenwerking met de Santeon ziekenhuizen wordt een zorgpad geselecteerd voor een herontwerp naar een hybride vorm”, vertelt Marij. “Aantallen patiënten en de motivatie van zorgverleners zijn daarbij belangrijke factoren. Vervolgens gaat een kernteam hiermee aan de slag. In dit team werken onder meer artsen en verpleegkundigen van het Santeon ziekenhuis dat voor dat zorgpad in de lead is. Het kernteam stemt alle beslissingen af met het medical board, waarin artsen en verpleegkundigen van alle Santeon ziekenhuizen zijn vertegenwoordigd.”  

Het hele zorgpad onder de loep

Marij heeft als zorgpadlead meegewerkt in het kernteam voor het Zorg bij jou-zorgpad boezemfibrilleren dat afgelopen maand in gebruik is genomen. “We nemen het hele zorgpad onder de loep. Welke taken kun je uitbesteden aan een medisch servicecentrum (MSC)? Wat kan een patiënt thuis zelf doen en op welke momenten is contact met zorgverleners nodig? We schetsen hoe het hybride zorgpad eruit komt te zien en rekenen door wat de impact is voor de ziekenhuizen in tijd en kosten.”

Marij: “Op basis van het nieuwe zorgpad werken we uit waaraan een app moet voldoen voor de patiënt en de zorgverlener. Om een passende app te vinden is er een selectieproces voor leveranciers. Voor boezemfibrilleren is gekozen voor Luscii.”  

Eén gestandaardiseerd protocol

Met het kernteam wordt gewerkt aan het inrichten van de app. De werkwijze leggen ze vast in een medisch- en monitoringsprotocol, in afstemming met het medical board. “Het creëren van één protocol voor 7 ziekenhuizen is essentieel voor de monitoring vanuit een centraal medisch servicecentrum”, vertelt Marij. “In dit protocol staat onder meer welke metingen de patiënt doet; hoe vaak en bij welke waardes het MSC een melding krijgt en wanneer wordt geschakeld met de supervisie. Ook staat erin welke handelingen het MSC doet en welke vaardigheden en kennis nodig zijn om deze meldingen af te handelen.”  

Werkdruk verdelen en zorgverleners ontlasten

“Een valkuil is dat digitale zorg bovenop de bestaande zorg komt en dan voor extra werk zorgt,” stelt Marij. “Het doel is juist om de werkdruk te verdelen en zorgverleners te ontlasten. Daarom is het zo belangrijk dat we het zorgproces echt anders inrichten. We richten bijvoorbeeld in dat de poli’s geen standaard herhaalconsulten doorplannen. Evenals een processtap om patiënten aan te melden en op weg te helpen met thuismonitoring. En metingen die thuis worden gedaan, wil je ook meenemen in de consulten en supervisie.”  

Marij: “Om centraal te monitoren is het nodig om op een eenduidige manier te werken. Dat is nog niet eenvoudig met 7 ziekenhuizen. We merken dat het helpt als er vanuit het Samen Beter-programma al een basis van vertrouwen en ervaring is om samen te werken en naar elkaars werkwijze te kijken.”

Betrekken van patiënten

De wensen en behoefte van patiënten worden in het hele traject meegenomen. “We werken met patiënten-focusgroepen die aangeven wat thuismonitoring moet opleveren en wanneer zij tevreden zijn”, vertelt Marij. “We vragen bijvoorbeeld waarvoor ze niet meer naar het ziekenhuis zouden hoeven en hoe ze het zouden vinden om thuis te meten. En ook wanneer zij nog wel graag de arts of verpleegkundig specialist willen zien. Ook bij de keuze voor een app hebben we patiënten gevraagd naar hun voorkeur. Verder geven zij feedback op het communicatiemateriaal en helpen ze met het testen van de app vlak voor livegang.” 

“Vanuit de praktijkervaring van zorgverleners krijgen we ook een goed beeld van de waarde van thuismonitoring. En de valkuilen: sommige patiënten ervaren thuismonitoring als continue confrontatie met hun ziekte en vinden dat niet prettig. Ook zijn er mensen die veel te vaak meten, bijna obsessief. Dan kan het zijn dat thuismonitoring niet past.” 

Over het algemeen vinden mensen thuismonitoring juist heel prettig. “Neem de patiënt met boezemfibrilleren die klachten kreeg en twijfelde: is dit nu een aanval of ben ik gewoon gestrest? Zonder thuismonitoring had hij voor de zekerheid een extra pil ingenomen of was hij naar de Eerste Hart Hulp gegaan. Nu heeft hij een app waarmee hij zijn hartritme kan meten en neemt hij bij twijfel contact op met het MSC. Patiënten waarderen dit makkelijke contact en ook dat ze zelf kunnen meten en checken. Voor de meeste mensen heeft dat een geruststellend effect.”

 

Meer weten?

Om de dienstverlening van Zorg bij jou te optimaliseren, is onlangs een verbetertraject gedaan over de ervaringen van patiënten, hun naasten en zorgverleners met digitale zorg. Wil je weten tot welke waardevolle inzichten dit traject heeft geleid? Lees dan ons volgende artikel  ‘Ervaringen met digitale zorg’.

Vorige
Vorige

Gebruikersonderzoek wijst uit: patiënt erg positief over thuismonitoring

Volgende
Volgende

Ervaringen met digitale zorg